Nutrisi

Buah Tin #03 – Sumber Kesihatan Semenjak Zaman Dahulu Kala

Satu sumber serat dan penuh dengan vitamin dan mineral, buah Tin kering dan segar mempunyai sejarah yang panjang dan terkenal. Dikenali sebagai bahan yang sihat dan serba manfaat, ianya  boleh juga memberi kemanisan untuk semua jenis hidangan masakan.

Pengenalan Buah Tin

Tin  adalah sejenis buah pokok ficus, yang merupakan sebahagian daripada keluarga yang mulberi (Moraceae). Buah Tin mempunyai, rasa manis yang unik, tekstur lembut dan kenyal dan penuh dengan sedikit rangup, biji yang boleh dimakan. Tin segar adalah halus dan mudah rosak, oleh itu ianya sering dikeringkan untuk mengekalkan khasiat serta kemanisannya agar dapat dinikmati sepanjang tahun.

Terdapat pelbagai pelbagai jenis buah Tin yang semuanya mempunyai perbezaan secara meluas dari segi warna dan teksturnya. Ciri unik buah tin adalah cara pembukaan putik seperti sedikit dipanggil ostiole di bahagian atas yang membantu buah berkembang. Kemanisan semula jadi buah tin amat berguna semenjak sebelum zaman gula ditapis dimana ianya sering digunakan sebagai pemanis semulajadi kepada makanan.

Merupakan salah satu jenis pokok yang tertua di dunia, sejarah pokok Tin itu dapat dikesan kembali melalui dokumen-dokumen sejarah yang paling awal yang juga ada disebut di dalam kitab Injil dan Al-Quran. Buah Tin yang berasal dari Timur Tengah dan Mediterranean telah mendapat kedudukan tinggi di kalangan bangsa Yunani sehingga mereka pernah memaktubkan undang-undang bagi melarang pengeksportan buah Tin.

Fakta Pemakanan

Buah Tin yang tinggi gula semulajadi, mineral dan serat larut. Buah Tin kaya dengan mineral termasuk kalium, kalsium, magnesium, besi dan tembaga dan adalah sumber yang baik vitamin antioksidan A, E dan K yang menyumbang kepada kesihatan dan kesejahteraan tubuh badan kita.

Penyelidikan

Buah Tin sering disyorkan untuk menyuburkan dan melegakan usus dan bertindak sebagai julap semulajadi kerana kandungan serat yang tinggi. Di akhir-akhir ini kebanyakan masyarakat mengambil terlalu banyak natrium (garam), yang terdapat dalam makanan segera dan yang diproses.

Pengambilan natrium yang tinggi boleh membawa kepada kekurangan kalium di dalam badan dan ketidak seimbangan ini antara kedua-dua mineral boleh menyebabkan hipertensi (tekanan darah tinggi). Diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran termasuk buah Tin segar secara semula jadi dapat meningkatkan kalium dan oleh itu digalakkan untuk membantu tekanan darah yang lebih rendah.

Secara semula jadi kaya dengan serat pemakanan, buah tin boleh menjadi makanan yang berguna untuk dimasukkan ke dalam diet untuk mereka yang risau tentang berat badan mereka. Makanan serat tinggi memberikan perasaan kenyang dan dapat mengurangkan rasa lapar dan keinginan untuk makan. Buah Tin juga mengandungi prebiotik, yang membantu menyokong bakteria baik yang sedia ada dalam usus, meningkatkan kesihatan pencernaan.

Buah Tin adalah sumber buah-buahan yang mengandungi kalsium, sejenis mineral yang terlibat untuk menambah kepadatan tulang. Kandungan kalium yang tinggi boleh mengatasi perkumuhan kencing kalsium yang disebabkan oleh pengambilan garam yang tinggi di dalam diet seharian. Ini seterusnya membantu untuk menjaga kalsium dalam tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis.

Nota: Buah Tin mengandungi tahap oxalates. Pengambilan buah Tin secara berlebihan mungkin mempunyai kesan julap dan oleh itu ia harus diambil secara sederhana.

Awsam Biotech 02

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: