Sumber Al-Quran

Buah-Buahan yang disebutkan dalam Al-Quran

Buah-buahan telah dikenali sebagai lambang hospitaliti and persahabatan oleh kebanyakan masyarakat seluruh dunia. Buah-buahan biasanya akan dihidangkan sebagai makanan pembuka selera untuk para tetamu istimewa di dalam sesuatu majlis atau keramaian. Di dalam A-Quran ada digambarkan bagaimana para ahli syurga duduk bertelekan sambil dihidangkan dengan buah-buahan yang dapat dipetik.

Firman Allah SWT: ” Mereka bertelekan di atas permaidani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan di kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat.” (Q.S. Ar Rahman, 55:54)

Selain itu, buah-buahan juga telah menjadi sumber penjagaan kesihatan serta ubat-ubatan semenjak dahulu kala lagi kerana kandungan nutrisi serta khasiat yang banyak terkandung di dalamnya.

Allah SWT berfirman: “Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezeki untukmu; kerana itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, padahal kamu mengetahui.” (Q.S. Al-Baqarah 2: 22)

Di dalam kitab suci Al-Quran, Allah SWT ada menyebutkan sebanyak tujuh nama buah-buahan yang ada kalanya dinyatakan sekali dan ada juga disebutkan beberapa ulang kali. Semuanya dipercayai berasal dari syurga dan mempunyai rahsia yang tersendiri. Nama buah-buahan yang termaktub di dalam Al-Quran adalah seperti berikut:-

Petikan: Awsam Gardens

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: